عربستان سعودی پیش‌بینی می‌کند در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ کسری بودجه داشته باشد

وزیر دارایی عربستان سعودی: در واقع آگاهانه تصمیم گرفتیم بیشتر هزینه کنیم و کسری ایجاد کنیم، بر این اساس که کسری تا ۳ ‏درصد کاملا خوب است، اگر آن پول را درست خرج کنیم

عربستان سعودی روز چهارشنبه ۱۵ آذر (۶ دسامبر) اعلام کرد که در سال ۲۰۲۳ کسری بودجه ۲ درصدی و در سال ۲۰۲۴ کسری بودجه ۱.۹ درصدی نسبت به تولید ناخالص داخلی خواهد داشت که نشان‌دهنده افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمدهای نفتی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کسری بودجه عربستان سعودی یک سال پس از آن اعلام می‌شود که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام جهان و بزرگ‌ترین اقتصاد خاورمیانه نخستین مازاد بودجه‌اش را در نزدیک به یک دهه گذشته ثبت کرده بود.

عربستان سعودی در میانه اجرای برنامه اصلاحات اقتصادی و اجتماعی گسترده‌ای است که با عنوان چشم‌انداز ۲۰۳۰ شناخته می‌شود و هدفش تغییر این کشور پادشاهی به یک مرکز تجاری و گردشگری و ورزشی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کسری بودجه عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ به ۸۲ میلیارد ریال سعودی (تقریبا ۲۱.۸ میلیارد دلار) می‌رسد. همچنین، پیش‌بینی می‌شود این کسری در سال ۲۰۲۴ به ۷۹ میلیارد ریال سعودی (تقریبا ۲۱ میلیارد دلار) برسد.

عربستان سعودی رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ۴.۴ درصدی برای سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی کرده است، در حالی که این رقم برای سال جاری ۰.۰۳ درصد است.

پیش‌بینی‌ها به‌طور کلی با آنچه عربستان در ماه اکتبر منتشر کرد مطابقت دارد که نشان می‌دهد این پادشاهی تا سال ۲۰۲۶ کسری بودجه خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عربستان سعودی هفته گذشته اعلام کرد که کاهش تولید داوطلبانه نفت به میزان یک میلیون بشکه در روز تا ماه مارس ۲۰۲۴ را تمدید خواهد کرد. پس از یک رشته کاهش عرضه نفت در سال گذشته، تولید عربستان سعودی اکنون تقریبا ۹ میلیون بشکه در روز است که بسیار کمتر از ظرفیت گزارش‌شده ۱۲ میلیون بشکه‌ در روز است.

آرامکو، غول انرژی عربستان سعودی، کاهش ۲۳ درصدی سود در سه‌ ماهه سوم سال جاری را ناشی از کاهش قیمت نفت و کاهش تولید اعلام کرده است.

محمد الجدان، وزیر دارایی عربستان سعودی، روز چهارشنبه گفت که بودجه سالانه آن کشور از برآوردهای «بسیار محافظه‌کارانه» درآمد نفت ناشی می‌شود، به این معنی که کسری بودجه ناشی از نوسان قیمت نفت نیست، بلکه به‌دلیل تصمیم آگاهانه برای افزایش هزینه‌ها است.

او افزود: «در واقع آگاهانه تصمیم گرفتیم بیشتر هزینه کنیم و کسری ایجاد کنیم، بر این اساس که کسری تا ۳ درصد کاملا خوب است، اگر آن پول را درست خرج کنیم.»

وزیر دارایی عربستان سعودی پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی در حدود ۶ درصد در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ را گواه کارآمد بودن این طرح دانست.

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، به خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گفته است که افزایش هزینه‌ها بیشتر به‌دلیل تمایل دولت به ادامه توسعه خدمات دولتی برای شهروندان، ساکنان، و بازدیدکنندگان است.

بیشتر از جهان